Automobilul este un
mecanism complex, în care fiecare piesă și lichid joacă un rol important.
Printre acestea, un loc special îl ocupă antigelul și tosolul, care protejează
motorul de temperaturi extreme. Să analizăm de ce sunt necesare, care sunt
diferențele dintre ele și cât de des trebuie schimbate. De asemenea, vom oferi
sfaturi pentru șoferii din Chișinău și Moldova, unde clima necesită o atenție
deosebită asupra sistemului de răcire.
________________________________________
Antigelul (din
engleză antifreeze – „anti-îngheț”) este un lichid de răcire (LR) care previne
înghețarea și supraîncălzirea motorului. Compoziția sa include:
• Bază – propilenglicol sau etilenglicol (până la 90%).
• Aditivi – protejează împotriva coroziunii, formării spumei
și depunerilor.
Tosolul este un tip
de antigel dezvoltat în URSS. Numele provine de la abrevierea „TOS” (Tehnologia
Organică de Sinteză) și sufixul „-ol”. Astăzi, tosolul este mai des asociat cu
lichidele de răcire bugetare, dar încă este utilizat la mașinile mai vechi.
Cum funcționează
antigelul: aspect fizico-tehnic
Antigelul funcționează pe principiul schimbului de căldură, transportând
excesul de căldură de la motor către radiator, unde aceasta este disipată.
Datorită capacității termice ridicate a etilenglicolului sau
propilenglicolului, antigelul absoarbe și transferă eficient căldura. Aditivii
incluși previn coroziunea și depunerile din sistemul de răcire, prelungind
durata de viață a componentelor.
Atunci când motorul
funcționează, pompa recirculă antigelul prin mantaua de răcire a motorului. În
timpul circulației, lichidul trece prin radiator, unde diferența de temperatură
și fluxul de aer al ventilatorului facilitează disiparea căldurii. Astfel,
motorul este menținut în intervalul optim de temperatură, între 85–100°C.
La temperaturi scăzute, antigelul împiedică înghețarea, deoarece componentele
sale previn formarea cristalelor de gheață, scăzând punctul de îngheț până la
-40°C sau chiar mai jos. Astfel, sistemul de răcire rămâne funcțional chiar și
în condiții de frig extrem.
În plus, antigelul reduce cavitația – fenomenul de formare a bulelor de vapori
pe suprafața componentelor din cauza fluctuațiilor bruște de presiune. Aceasta
scade uzura pompei de apă și crește durabilitatea sistemului de răcire al
automobilului.
________________________________________
1.
Protecție împotriva înghețului iarna – previne fisurarea furtunurilor și
a blocului motor.
2. Răcirea motorului vara – reduce riscul de supraîncălzire
și deformare a pieselor.
3.
Protecție anticorozivă – formează o peliculă pe suprafețele metalice.
4. Lubrifierea componentelor sistemului de răcire –
prelungește durata de viață a pompei și altor elemente.
________________________________________
Caracteristică Tosol / Antigel
Compoziție Aditivi anorganici (nitriți, silicați)
/ Aditivi organici sau hibrizi
Durată de viață 2–3 ani / 5–7 ani (G12, G13)
Temperatura de îngheț Până la -40°C / De la -15°C
până la -60°C
Compatibilitate Mașini vechi (VAZ, GAZ) / Motoare
moderne (mărci străine)
________________________________________
Tip de lichid Perioada de înlocuire
Tosol La fiecare 2 ani sau 50 000 km
Antigel G11 3 ani sau 80 000 km
Antigel G12, G13 5 ani sau 150 000 km
Semne că lichidul de răcire trebuie schimbat:
• Schimbarea culorii (tulbure, nuanță ruginită).
• Depuneri în vasul de expansiune.
• Supraîncălzirea frecventă a motorului.
• Scăderea nivelului lichidului fără scurgeri vizibile.
________________________________________
La Chișinău și alte orașe din țară, este recomandat să folosești
un lichid de răcire cu o temperatură de îngheț de cel puțin -25°C. La
achiziție, ține cont de:
1. Recomandările producătorului auto – de exemplu, pentru
Volkswagen este potrivit G12, pentru Renault – G13.
2. Clasa lichidului:
o G11 (verde/albastru) – pentru mașini vechi.
o G12 (roșu/roz) – pentru motoare din aluminiu.
o G13 (violet) – variantă ecologică pe bază de propilenglicol.
3. Branduri populare – Rheinol, Sibiria, Sintec. Preț: de la
150 la 500 lei pentru 5 litri.
Master LUX este unul dintre cei mai mari
furnizori de produse autochimice din Moldova. În rețeaua de magazine Master LUX
găsești o gamă largă de antigeluri de diferite clase și producători, potrivite
pentru toate tipurile de mașini. Iată câteva dintre ele:
1. OLAR (Turcia):
o OLAR SUPER ANTIFREEZE -37°C G11 Green 5L – antigel verde
G11, protejează sistemul de răcire la temperaturi de până la -37°C.
o OLAR SUPER ANTIFREEZE -37°C G11 Blue 1L – antigel albastru
G11, oferă protecție eficientă împotriva înghețului și coroziunii.
2.
Sintec (Rusia):
o Sintec tosol OJ-40 20kg – tosol cu punct de îngheț -40°C,
potrivit pentru diverse condiții climatice.
o Sintec ANTIFREEZE Euro 10kg (G11) – antigel G11, asigură
protecție fiabilă și compatibilitate cu diferite tipuri de motoare.
3. Sibiria (Rusia):
o Antifreeze-40 Sibiria roșu 0,9kg – antigel roșu cu punct de
îngheț -40°C, ideal pentru condiții climatice severe.
o Tosol A-40M Sibiria 0,9kg – tosol cu protecție
anti-coroziune și anti-supraincalzire.
4. EUROTEC (Azerbaidjan):
o EUROTEC Antifreeze -40 Blue 1L – antigel albastru cu
protecție la -40°C.
o EUROTEC Antifreeze -40 Green 1L – antigel verde cu aceleași
proprietăți, potrivit pentru diverse tipuri de motoare.
________________________________________
1.
Scurge lichidul vechi prin robinetul de la baza radiatorului.
2.
Clătește sistemul cu apă distilată dacă există depuneri.
3. Toarnă antigelul nou prin vasul de expansiune până la
nivelul „MAX”.
4. Elimină aerul din sistem – pornește motorul timp de 10-15
minute.
De ce nu trebuie să folosești apă în loc de antigel?
• Iarna apa îngheață și poate distruge sistemul de răcire.
• Vara favorizează coroziunea și depunerile de calcar.
• Tot anul crește riscul supraîncălzirii motorului.
________________________________________
Antigelul și tosolul sunt esențiale pentru buna funcționare a mașinii. Ele nu
doar răcesc motorul, ci și îl protejează împotriva înghețului, coroziunii și
uzurii. Înlocuirea la timp (la fiecare 2–5 ani) și alegerea corectă a
lichidului de răcire te ajută să eviți reparații costisitoare.